گرگان – عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ضمن تاکید بر اهمیت کشاورزی حفاظتی و ضرورت اجرای آن در استان، گفت: طرح کشاورزی حفاظتی ظرف سه سال آینده به ۵۰ هزار هکتار در استان می رسد.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اکنون سطح کشاورزی حفاظتی در استان ۱۰هزار هکتار است، اظهار کرد: برای رساندن این سطح به ۵۰هزار هکتار تا سه سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: این نوع کشاورزی برای تمامی خاک‌ها و محصولات کشاورزی قابل اجرا است و در کشت تمام محصولات کشاورزی مانند برنج، چغندر، جو و پنبه می‌توان استفاده کرد و به نتیجه مطلوب رسید.

وی یادآور شد: این نوع کشاورزی برای کشت پنبه که کشت نوستالوژی برای استان محسوب می‌شود نیز کاربرد دارد.

عباسی ضمن تأکید بر اینکه کشاورزی حفاظتی یک بسته کامل و پایدار برای استان است، افزود: این نوع کشاورزی بر سه اصل اساسی حداقل دستکاری خاک، مدیریت و نگهداری بقایای گیاهی بعد از برداشت و رعایت تناوب زراعتی برقرار است.

به گفته وی، کشاورزی حفاظتی یکی از روش‌های مناسب کشت و زرع برای مناطق خشک و گرمسیری استان با بهره وری بالاست.

عباسی با بیان اینکه درسال‌های اخیر شاهد تغییر اقیلم استان هستیم، افزود: بالا بودن میزان تبخیر و کاهش نزولات آسمانی موجب شده تا به کشاورزی حفاظتی روی بیاوریم، اقدامی که منجر به ذخیره رطوبت خاک می شود.

وی در خاتمه یادآور شد: این نوع کشاورزی در اراضی شمال استان می‌تواند سبب تحقق اهدافی چون کاهش فرسایش خاک، کاهش مصرف آبیاری خاک، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی، کنترل ریزگردها و افزایش مواد آلی خاک در بلند مدت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *