از سال ۲۰۱۸ موسسه تحقیقات پنبه وابسته به آکادمی علوم کشاورزی چین برنامه تولید پنبه را در چهار منطقه ازبکستان از جمله یک مزرعه پنبه به وسعت ۵۰ هکتار در سیردریا و مزارعی با پوششی از این دست اجرا کرده است. این برنامه تولید پنبه در ۱۸ هکتار از سه منطقه دیگر این کشور نیز اجرا شده است.

محققان این برنامه فناوری‌های پیشرفته چین را در تولید پنبه نظیر استفاده از کود گیاهی، کاربرد مناسب کود‌ها بر اساس شرایط خاک، فناوری‌های کنترل آفات سبز و فناوری آبیاری قطره‌ای آزمایش کردند.

ما شیونگفنگ، معاون این موسسه، گفت: این آزمایش موفقیت چشمگیری داشته است. عملکرد بذر پنبه در مزارع تحت پوشش این برنامه به ۶ تن متریک در هکتار یعنی چهار برابر عملکرد داخلی رسید. مهمتر از آن، این فناوری تنها به یک‌سوم مقدار آبی نیاز دارد که اغلب برای آبیاری مزارع محلی مورد نیاز است. این پیشرفت قابل توجهی برای ازبکستان محسوب می‌شود که مدت‌ها با چالش‌های خشکسالی مواجه بوده است.

از پنبه اغلب به عنوان طلای سفید ازبکستان یاد می‌شود. بر اساس داده‌های این موسسه مساحت زمین مورد استفاده برای کشت پنبه در ازبکستان دوسوم کل زمین‌های آسیای مرکزی و ۴۰ درصد از کل زمین‌های کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون رئیس موسسه مذکور نیز بیان کرد: کشت پنبه منبع درآمد نیمی از جمعیت ازبکستان است. معرفی انواع پنبه و فناوری‌های کاشت در چین بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان را تشکیل می‌دهد.

موفقیت این پروژه آزمایشی با بازخورد مثبت دولت در ازبکستان مورد استقبال قرار گرفت.
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، فرمانی در دسامبر ۲۰۱۸ امضا کرد که طی آن خواستار راه‌اندازی کمیته‌ای ویژه برای ارائه فناوری چینی کاشت پنبه به این کشور شد. بر اساس این فرمان بیش از ۱۰ درصد از مزارع پنبه در ازبکستان این فناوری چینی را به کار خواهند گرفت.

در آگوست ۲۰۲۰ بذر ۶ نوع پنبه تولید شده توسط این موسسه از وزارت کشاورزی و امور روستایی چین برای صادرات به ازبکستان و تاجیکستان تاییدیه گرفت.

بر اساس گزارش سایت اینترنتی ریاست‌جمهوری این کشور، تولید پنبه ازبکستان در سال جاری به دلیل موج گرمای طولانی در معرض تهدید قرار گرفته است.
میرضیایف در جلسه‌ای در ۲۷ جولای چالش‌های جدید در صنعت پنبه را در نتیجه تغییرات آب و هوایی مشخص کرد، زیرا گرمای طولانی امسال این بخش را مجبور به وضعیت اضطراری کرده است.

وی گفت: کشور باید همه امکانات را برای بهره‌برداری از ظرفیت تولید پنبه از جمله استفاده از رویکرد‌های علمی در تولید بذر، انتخاب گونه، کوددهی، آبیاری و مبارزه با آفات بسیج کند.

ما شیونگفنگ خاطرنشان کرد: تقویت همکاری چین و ازبکستان در واکنش به تغییرات آب و هوایی در صنعت پنبه بسیار مهم است. معرفی و ترویج فناوری‌های چینی در ازبکستان باید با ترویج مواد و تجهیزات مربوطه حمایت شود که بسیاری از آن را نمی‌توان در داخل تولید کرد و فرآیندی گام‌به‌گام خواهد بود. ما به شرکت‌های کشاورزی چینی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در ازبکستان نیاز داریم تا کشاورزان بتوانند مواد تولیدی مورد نیاز را برای حمایت از ارتقاء فناوری خود به دست آورند.

پروژه پنبه تنها بخشی از گام‌های گسترده‌تر در همکاری کشاورزی بین چین و ازبکستان است. شرکت همکاری بین‌المللی کشاورزی مدرن یانگلینگ در منطقه سیردریا در حال توسعه یک پارک آزمایشی برای علوم و فناوری کشاورزی مدرن برای رشد گونه‌های جدید مانند بادام زمینی، سویا و ذرت است.

بر اساس اطلاعات وزارت تجارت چین این کشور همچنان بزرگترین شریک تجاری، بزرگترین منبع واردات و بزرگترین مقصد صادرات ازبکستان در نیمه اول سال جاری بوده و حجم تجارت دوجانبه این ۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۴.۴ درصد افزایش به ۴.۵۳ میلیارد دلار رسیده است.
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *