اردبیل- ایرنا- کشت محصول پنبه با مساعد شدن شرایط آب و هوایی و آماده‌سازی اراضی زراعی در شهرستان پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز کشت پنبه در منطقه مغان از اواخر فروردین ماه و آغاز برداشت محصول از نیمه مهرماه گفت: پیش بینی می‌شود که امسال محصول پنبه در ۱۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان کشت شود.

علی صولت از پیش‌بینی افزایش حدود ۱۵ درصدی کشت پنبه در شهرستان پارس آباد در سال جاری خبر داد و افزود: در این شهرستان ارقام وارداتی “مای” و “لیدر” محصول پنبه کشت شده و بذر مورد نیاز کشاورزان به میزان ۲۷۰ تن توسط اداره جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تامین تامین و توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: امسال با حمایت وزارت جهاد کشاورزی از زراعت پنبه، اجرای برنامه کشت قراردادی پنبه با ورود بخش خصوصی آغاز شده و در راستای این برنامه، بسته‌های حمایتی از جمله بیمه محصول، تامین کود، سم، بذر و هورمون‌های تنظیم کننده بوته و برگ‌ریز در اختیار پنبه کاران قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اضافه کرد: منطقه مغان استعداد ویژه‌ای در بخش کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی دارد و کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر در این منطقه دوباره رونق گرفته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان پارس‌آباد به کشت پنبه اختصاص یافته بود که از این اراضی بالغ بر ۴۳ هزار تن وش پنبه، ۱۰ هزار و ۷۷۰ تن پنبه محلوج و ۱۶ هزار و ۷۵۰ تن نیز تخم پنبه استحصال شد.

صولت همچنین با اشاره به اختصاص ۸۰ درصد سطح زیر کشت محصول پنبه استان اردبیل به شهرستان پارس آباد افزود: هم‌اکنون هشت واحد کارخانه پنبه‌پاک‌کنی فعال در این شهرستان وجود دارد که در زمان برداشت پنبه فعال می‌شود.

وی اظهار کرد: پنبه به عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده، در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به علت ایجاد پنج شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در بخش اشتغال و اقتصاد است.

به گزارش ایرنا، پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *