صنایع پوشاک و آرایشی و بهداشتی به عنوان ۲ صنعت مهم کشور بیشترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند.

احمدرضا صباغی؛ بازار:صنعت نساجی ایران به عنوان یک موتور محرک برای تولید پوشاک از دیرباز مورد توجه ویژه بوده است. با توجه به اینکه شهرهایی همچون اصفهان، یزد و تبریز در صنعت نساجی ایران سرآمد هستند و در شرایط کنونی با توجه به اینکه نیاز ایران به تولید پوشاک داخلی به دلیل تحریم‌های ظالمانه رشد زیادی داشته است، صنعت نساجی هم باید به عنوان یک صنعت مادر بتواند در مسیر افزایش کیفیت محصولات ایرانی گام بردارد.

وجود چالش‌های متعدد برای رشد صنعت نساجی در کشور سبب شده تا شاهد کاهش میزان تولید پوشاک در ایران از یک طرف و نزول کیفیت پوشاک تولید ایرانی در قیاس با تولیدات مشابه خارجی از طرف دیگر باشیم.

برای بررسی مشکلات پیش‌روی صنعت نساجی ایران با دوتن از فعالان این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره ارائه راهکارهای متعدد برای حل چالش‌های موجود در صنعت نساجی کشور جویا شویم.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولتی در وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی موجب شده تا فعالان صنایع متعدد از جمله صنعت پوشاک با سردرگمی عجیبی روبرو شوند که باید برای حل این مشکل، راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر گرفت

صعود قاچاق، نتیجه افزایش نرخ ارز

سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه در ایران هزینه نیروی انسانی و استفاده از انرژی در قیاس با سایر کشورهای جهان ارزان است، گفت: با توجه به اینکه شاهد اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران عزیزمان هستیم اما، صادرات می‌تواند به عنوان یک راهکار مهم برای ارزآوری صنعت پوشاک در ایران تلقی شود.

وی افزود: معضل دیگری که صنعت پوشاک ایران با معضلات متعدد روبرو کرده، قاچاق بی‌رویه است که سبب کاهش میزان فروش محصولات با کیفیت ایرانی شده است.

جلالی قدیری تصریح‌کرد: بازارچه‌های مرزی می‌توانند محلی مناسب برای فروش پوشاک ایرانی باشند به شرطی که دولت در غرب و شرق کشور زیرساخت ایجاد بازارچه‌های مرزی را فراهم کرده تا شاهد رونق این بازارچه‌ها از طریق فروش پوشاک ایرانی باشیم.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکیدکرد: صادرات پوشاک ایران به نقاط مختلف جهان سبب خواهد شد تا شاهد ورود ارز به ایران باشیم که وقوع این اتفاق در حل مشکلات ارزی کشور هم تاثیر مثبت خواهد داشت.

جلالی‌قدیری گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولتی در وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی موجب شده تا فعالان صنایع متعدد از جمله صنعت پوشاک با سردرگمی عجیبی روبرو شوند که باید برای حل این مشکل، راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر گرفت.

وی اضافه‌کرد: افزایش نرخ ارز اشتیاق واردکنندگان برای واردات را بیشتر از گذشته کرده است که در این میان هم شاهد افزایش پدیده قاچاق هستیم. از طرف دیگر نقد شدن فروش حاصل از صادرات محصولات نساجی و پوشاک ایرانی به دلیل اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران هر روز سخت‌تر از روز گذشته می‌شود.

جلالی‌قدیری افزود: ثبات نرخ ارز کمک بزرگی به تولیدکنندگان پوشاک ایران خواهد کرد، اما در شرایطی که بازار پوشاک همچنان با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کند، شاهد افزایش قیمت لحظه‌ای در بازار ارز هستیم.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: در جلسات متعدد با مسئولان دولتی موضوع واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات برای صنعت پوشاک ایران تذکر دادیم ولی متاسفانه طی سال‌های گذشته و حتی امسال برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نساجی به کشور از یک طرف با بخش‌نامه‌های بی‌برنامه دولتی و از طرف دیگر با تحریم‌های ظالمانه روبرو هستیم.

جلالی قدیری گفت: صنایع پوشاک و آرایشی و بهداشتی به عنوان ۲ صنعت مهم کشور بیشترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که افزایش میزان قاچاق به کشور در هر صنعتی به طور قطع تبعات منفی خود را بر آن صنعت خواهد گذاشت.

افزایش روزانه یا ماهانه نرخ ارز در شرایط کنونی به نوعی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فعالان صنعت پوشاک و صنایع نساجی ایران وارد می‌کند

۹۰ درصد ماشین‌آلات صنعت نساجی به‌روز نیستند

مظفر چلمقانی، دبیر انجمن نساجی استان اصفهان با بیان اینکه عدم ثبات ارزی سبب شده تا فعالان حوزه نساجی و پوشاک در انجام برنامه‌ریزی‌های خود با مشکلات متعدد روبرو شوند، گفت: در دولت دهم و زمانی که آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور بود شاهد افزایش نرخ دلار تا بالای ۳ هزار تومان بودیم که در آن زمان هم شوک بدی به فعالان صنایع پوشاک و نساجی کشور وارد شد اما شاهد ثبات نرخ ارز حداقل تا ۵ سال پس آن بودیم که متاسفانه امروز شاهد آن نیستیم.

چلمقانی تصریح‌کرد: افزایش روزانه یا ماهانه نرخ ارز در شرایط کنونی به نوعی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فعالان صنعت پوشاک و صنایع نساجی ایران وارد می‌کند که امیدواریم دولت در ثبات نرخ ارز موفق عمل کند تا شاهد رونق فروش در صنایع پوشاک و نساجی ایران باشیم.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان گفت: بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات صنعت نساجی کشور به روز نیستند که تداوم این موضوع بسیاری از فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۰ شاهد واردات ماشین آلات به‌روز صنعت نساجی به کشور بودیم که به یک باره با اعمال تحریم‌های سنگین و یک جانبه علیه ایران دیگر نتوانستیم ماشین‌آلات به‌روز صنعت نساجی را به کشورمان وارد کنیم.

چلمقانی تاکیدکرد: هنوز مشکل تامین پنبه و تولید پارچه‌های نخی در ایران وجود که باید برای حل آن راهکارهای متعدد و اساسی را اجرایی و عملیاتی کرد.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان تاکیدکرد: مصرف پنبه در داخل ایران به بیش از ۱۷۰ هزار تن رسیده است که از این میزان باید ۱۰۰ هزار تن به کشور وارد شود، هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در افزایش تولید میزان پنبه طی سال‌های گذشته کم‌کاری کرده‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *