در حالیکه سالانه بیش از ۲۶ میلیون تن پنبه در سراسر جهان تولید و برداشت می شود، ایران نیز در سال ۲۰۲۲ با رقم زدن تولیدی به میزان ۶۵هزار تن، بیست و هفتمین تولید کننده جهان محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنبه محبوب ترین الیاف جهان برای تولید پوشاک و منسوجات مختلف است و تولید قابل توجهی از این محصول نیز سالانه رقم می خورد. به طوری که بر اساس داده های آماری موجود سالانه بیش از ۲۶ میلیون تن پنبه در سراسر جهان تولید می شود.

چین، هند و ایالات متحده؛ ۳تولید کننده برتر پنبه در ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش و به گفته مرکز آماری Statista در سال ۲۰۲۲ کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان بوده است. به طوری که در مدت نامبرده این کشور بیش از ۶.۴ میلیون تن پنبه برداشت کرده است. نکته جالب توجه اینکه به دلیل داشتن بیشترین جمعیت در جهان، چین به بزرگترین تولید کننده، مصرف کننده و وارد کننده پنبه تبدیل شده است و حدود ۳۰۰ میلیون نفر در چین مشغول تولید پنبه هستند.

از سوی دیگر هند در جایگاه دوم تولید پنبه قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیون تن پنبه برداشت کرده است. گفتنی است هند اغلب به عنوان زادگاه پنبه شناخته می شود و این صنعت نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. اگرچه تولید هند در دو سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، اما این کشور نسبت به چین دارای مناطق بیشتری برای کشت پنبه است و لذا این امکان وجود دارد که در صورت کشت همه مناطق موجود، هند دوباره در صدر فهرست ظاهر شود.

این مرکز آماری و تحلیلی همچنین می گوید: در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده با تولید ۳.۱میلیون تن در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. این در شرایطی است که به گفته تحلیلگران حوزه، بیشتر پنبه تولید شده در ایالات متحده از منطقه جنوبی این کشور می آید. همچنین کشاورزان آمریکایی از ابزارهای موجود برای کمک به برداشت و کشت پنبه استفاده کامل می کنند. گفتنی است ایالات متحده به دلیل تقاضای زیاد برای پوشاک و منسوجات، وارد کننده بزرگ پنبه است.

۹۲درصد سطح زیر کشت پنبه برزیل به صورت دیم است

داده های آماری statista همچنین حاکی از این است که برزیل نیز با تولید و برداشت بیش از ۲.۳ میلیون تن پنبه جایگاه چهارم جهانی را از آنِ خود کرده است. این در شرایطی است که بنا بر داده های موجود طی ۴ سال گذشته، برزیل تولید پنبه خود را بیش از دو برابر کرده است. اگرچه تولید به دلیل همه‌ گیری کووید-۱۹ کاهش یافت، اما برزیل همچنان دومین صادر کننده بزرگ پنبه در جهان است. نکته قابل توجه اینکه تقریباً ۹۲ درصد از سطح پنبه در برزیل آبیاری نمی شود.

این داده های آماری همچنین نشان می دهد: در سال ۲۰۲۲ پاکستان در جایگاه پنجم تولید و برداشت پنبه قرار دارد و ۹۸۰ هزار تن در سال تولید دارد. در واقع تولید پنبه پاکستان در سال های اخیر ثابت بوده است، اما نرخ رشد راکد شده است. به این ترتیب کارشناسان می گویند انتظار می رود طی سال آینده، تولید پنبه در کشور تنها ۲ درصد افزایش یابد.

همچنین بر اساس این گزارش داده های آماری نشان از جایگاه ششم جهانی کشور ازبکستان در تولید پنبه را دارد. به طوری که به در سال ۲۰۲۲ این کشور ۷۶۲هزار تن پنبه تولید کرده است. نکته جالب توجه اینکه ازبکستان علاوه بر اینکه سومین صادر کننده بزرگ پنبه در جهان است، به دلیل حذف کار اجباری کودکان از کشت پنبه خود به رسمیت شناخته شده است. در حال حاضر بیشتر تولید پنبه توسط کشاورزان کوچک انجام می شود.

ترکیه؛ در جایگاه هفتم تولید و برداشت جهانی پنبه

این گزارشات همچنین می گوید: ترکیه در جایگاه هفتم تولید و برداشت پنبه قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ تولیدی به میزان ۶۳۱ هزار تن رقم زده است. نکته جالب توجه اینکه ترکیه در حال حاضر دارای ۱۹۸۶ پنبه‌ کار دارای مجوز است. تولید پنبه برای این کشور ضروری است، اما به عنوان کشوری با فشار آب، افزایش برداشت پنبه کشاورزان را با چالش هایی مواجه می کند.

در حالی که سالانه بیش از ۲۶میلیون تن پنبه در سراسر جهان برداشت می شود ایران با رقم زدن تولیدی به میزان ۶۵ هزار تن در جایگاه ۲۷ دنیا قرار دارد

مرکز آماری statista همچنین می گوید: در سال ۲۰۲۲ استرالیا ۶۱۰ هزار تن پنبه برداشت کرده و هشتمین تولید کننده این محصول در دنیا محسوب می شود.

از سوی دیگر کشور «بنین» به عنوان بزرگترین تولید کننده پنبه در غرب آفریقا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۱۶هزار تن پنبه تولید برداشت کرده و در جایگاه نهم دنیا جای دارد. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان در این کشور تولید پنبه در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته در حالی که افزایش تولید پنبه به رشد مداوم در اقتصاد کلی بنین کمک کرده است.

تولید ۶۵هزار تنی پنبه در ایران در ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش، یونان نیز به عنوان دهمین تولید کننده پنبه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۰۵ هزار تن تولید داشته است. گفتنی است یونان عمدتاً پنبه خود را به کشورهای دیگر صادر می کند و ترکیه دریافت کننده اصلی آن است. نکته قابل توجه اینکه خاک در یونان برای کشت پنبه و استفاده از تجهیزات مدرن برای تسریع روند کاشت ایده آل است.

گفتنی است بر اساس داده های آماری ارائه شده در سال ۲۰۲۲ ایران حدود ۶۵هزار تن پنبه تولید داشته و در جایگاه بیست و هفتم دنیا قرار دارد. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان داخلی، ایران دو برابر آنچه که تولید می کند از بازارهای خارجی پنبه وارد می کند.

گفتنی است پنبه بیشتر با شرایط آب‌ و هوایی گرم و معتدل سازگاری دارد و تا عرض ۴۳ درجه جغرافیایی مورد کشت قرار می‌ گیرد. پنبه نیاز به یک دوره طولانی بدون سرما دارد، آفتاب زیاد و هوای گرم همراه با بارندگی متوسط و یا آبیاری بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌ متر از شرایط اولیه مورد نیاز کشت پنبه است. ایران از لحاظ اقلیمی محیطی مناسب برای کشت پنبه محسوب می‌ شود به طوری که کشت پنبه در ایران به ویژه در استان خراسان انجام می‌ شود. از سوی دیگر به گفته کارشناسان، اگرچه که می‌ توان پنبه را به صورت دیم نیز کاشت، اما برای افزایش بهره‌ وری پنبه و تولید آن، روش‌های مختلف آبیاری توسط کشاورزان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *