معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح خوداتکایی پنبه در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفته است، گفت: افزایش ضریب خوداتکایی پنبه در سالهای آینده مشروط به جلوگیری از واردات پنبه و اُفت قیمت آن است، به طوری که در سایه این بی توجهی طی ۲۰ سال گذشته شاهد کاهش ۲۶ هزار هکتاری مزارع پنبه در این استان بودیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، غلامحسین ساربان امروز در آیین راه‌اندازی و شروع بکار تنها کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه در کاشمر با اشاره به اینکه طرح خودکفایی پنبه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته است، اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در این خصوص انجام خواهد شد، ضریب خوداتکایی پنبه در سال‌های آینده افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه افزایش ضریب خوداتکایی پنبه مشروط به این جلوگیری واردات و کاهش قیمت این محصول در زمان برداشت است، بیان کرد: اگر این دو مهم موردتوجه قرار گیرد و برای آن راهکار ارائه شود قطعاً انگیزه و رغبت کشاورزان نسبت به کشت پنبه افزایش می‌یابد.

 وی با اذعان به اینکه خوشبختانه در دو سال گذشته شاهد افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان از ۱۷ هزار هکتار به ۲۵ هزار هکتار بودیم، یادآور شد: در سال‌های گذشته به خاطر رفتاری که وجود داشته است طی دو دهه شاهد کاهش ۲۶ هزار هکتاری سطح زیر کشت پنبه در استان بودیم.

ساربان با اشاره به اینکه تنها کارخانه کرک‌زدایی شرق کشور در سال ۱۳۷۶ در کاشمر به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید پنبه خراسان رضوی راه‌اندازی شده است، بیان کرد: امروز در شرایطی شاهد راه‌اندازی مجدد این کارخانه هستیم که مدیریت آن بر عهده شرکتی در استان است که فعالیت خوبی در حوزه پنبه دارد.

وی با ابراز خرسندی از واگذاری کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر به شرکت کشاورزی رضوی، افزود: انتظار با فعالیت مستمر این مجموعه در یک دوره ۱۰۰ روزه، هزار و ۲۰۰ تن بذر پنبه استان کرک گیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مزیت‌های استفاده از بذر کرک گیری شده، خاطرنشان کرد: در مسیر کرک‌زدایی بخشی از دانه‌های شکسته و آن‌هایی که جنینشان ناقص است حذف می‌شود و بذر استحصالی قدرت جذب آب و سطح سبز بهتری دارد.

وی بابیان اینکه این توانایی وجود دارد که بذر را علیه آفات پنبه ضدعفونی و هم در سال‌های آینده بتوانیم فرآیند پوشش‌دار کردن و بذر مال کردن با کودها و عناصر موردنیاز برای داشتن گیاه قوی و عملکرد بهتر را انجام دهیم، تصریح کرد: خوشبختانه راه‌اندازی این مجموعه تولیدی با مدیریت و مشارکت شرکت کشاورزی رضوی آغازشده است و امیدواریم نسبت به سال گذشته بذر بیشتری کرک گیری و نیاز بخش کشاورزی استان را تأمین کنیم.

ساربان اظهار کرد: سالانه در خراسان رضوی ۲ هزار تن بذر نیاز داریم که پیش‌بینی می‌شود ۵۰ درصد را به‌صورت کرک‌زدایی شده و مابقی به روش‌های معمول سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی تأمین نیاز کارخانه برای تولید بذر پنبه را افزایش مزارع تکثیری در استان عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز با واگذاری این مهم به شرکت‌های بذری و پرداخت تسهیلات موردنیاز نسبت به افزایش مزارع تکثیری استقبال می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های انجام‌شده از پنبه‌کاران و فراهم کردن بستر برای ایجاد انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول، تصریح کرد: سال گذشته به ازای هر کیلو بذر پنبه یارانه ۲۰ هزارتومانی و کود شیمیایی موردنیاز نیز تأمین شد، امسال نیز در پرداخت یارانه و تأمین کود شیمیایی محدودیتی وجود ندارد و پنبه‌کاران موردحمایت قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه در راستای مکانیزاسیون ادوات کشاورزی برای محصول پنبه تسهیلات خوبی در نظر گرفته‌شده است، ابراز کرد: در این راستا اعتبار موردنیاز در قالب تسهیلات برای خرید دستگاه برداشت پنبه در خراسان رضوی تأمین‌شده است و تاکنون نیز ۱۲ دستگاه خریداری‌شده است.

ایجاد ۳۲ هزار اشتغال در جغرافیای شرق کشور

در ادامه مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اینکه این شرکت ۴۲ هزار هکتار اراضی زارعی و باغی را با ۲۵۴ حلقه چاه مدیریت و بهره‌برداری می‌کند، گفت: شرکت کشاورزی رضوی با تولید انواع محصولات دیمی و آبی در دو بخش باغی و زارعی و نیز تولیدات دامی زمینه اشتغال مستقیم ۱۴ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم ۱۸ هزار نفر را در جغرافیای شرق کشور فراهم کرده است.

سید مهدی موسوی با اشاره به بازسازی و به‌روزرسانی کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر در راستای بهره‌وری و افزایش حجم روزانه، ابراز امیدواری کرد در سایه تلاش نیروهای این واحد تولیدی بتوانیم بذر پنبه باکیفیت را تولید و در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم دو رقم پنبه ورامین و خورشید که در مجموعه کشت و صنعت انابد تولیدشده را تکثیرکنیم، ابراز کرد: در این کارخانه عملیات کرک‌زدایی برای همه ارقام بذری که وارد این مجموعه می‌شود را باکیفیت بالایی انجام می‌دهیم تا بهره‌وری عملیات کشاورزی افزایش یابد.

مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت کشاورزی رضوی بیان کرد: با توجه به تهدیداتی که در حوزه ارز و واردات با آن گریبان گیر است بتوانیم به نحو احسن بخش کشاورزی را مدیریت کنیم.

وی با اذعان به اینکه بیش ا ز۵۰ درصد بذر داخلی کشور در دو رقم ورامین و خورشید است که در اختیار شرکت کشاورزی رضوی است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا امسال ۲۰ درصد از بذور پنبه‌ای که لنترگیری آن انجام می‌شود را در یک عملیات دانش‌بنیان، پوشش‌دار کنیم، تا ضمن ارتقای بهره‌وری آن فعالیت و عملیات‌های کشاورزان در زمان کاشت، داشت و برداشت بهتر انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *