خبرگزاری آریا-با وجود تعیین قیمت 33 هزار تومانی برای هر کیلوگرم پنبه، اعمال افت 30 درصدی هنگام خرید باعث می‌شود که وزن پنبه‌ها یک سوم کمتر محاسبه شده و در عمل کمتر از 20 هزار تومان نصیب کشاورز شود.
به گزارس خبرگزاری آریا، یك روز پس از رایزنی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و مقامات استانی در اردبیل و مغان برای اصلاح نرخ خرید محصول امسال، پنبه کاران منطقه همچنان از پائین بودن قیمت گلایه دارند.
در حالی که شهریورماه گذشته در مصوبه شورای عالی قیمت گذاری، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه 28 هزار تومان تعیین شد، اما کشاورزان دشت مغان می‌گویند که محصول آن‌ها در واقع به قیمت 15 یا 16 هزار تومان، یعنی حدود نصف نرخ تعیین شده خریداری می‌شود.
در جلسه‌ای که دیروز با حضور مسئولان استانی و وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل تشکیل شد، توافق شد که هر کیلوگرم پنبه تولیدی منطقه مغان به قیمت توافقی حدود 33 هزار تومان و با اعمال افت 30 درصد خریداری شود، اما کشاورزان گلایه دارند که با تعیین افت 30 درصدی، وزن محموله‌های تحویل شده، یک سوم کمتر محاسبه شده و در نتیجه، عملا کمتر از 20 هزار تومان نصیب کشاورز می‌شود.
علاوه بر نارضایتی کشاورزان، کارخانجات پنبه پاک کنی هم از بالا رفتن هزینه‌های تولید و فراوری می‌گویند و معتقدند که آن‌ها نیز با این شرایط متضرر می‌شوند.
ابراهیم هزارجریبی، مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی نیز که در نشست دیروز حضور داشت، نرخ خرید امسال را پائین‌تر از حد انتظار دانست و با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، تصریح کرد که توقع این بود که قیمت محصول بالاتر از رقم فعلی باشد.
در این جلسه با پیشنهاد جابر جهانبین، فرماندار پارس آباد، قیمت توافقی هر کیلوگرم پنبه تولیدی منطقه مغان 33 هزار تومان با قبول افت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و مقرر شد در صورت اختلاف نظر خریدار و فروشند، کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در کارخانه حکمیت کرده و میزان افت و قیمت محصول را مشخص کنند.
صنایع نساجی ایران سالانه به حدود 180 هزار تن پنبه نیاز دارند که حدود نیمی از این رقم در اردبیل، گلستان، خراسان رضوی و فارس تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *