ماسک یکی از مواردی است که از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، اما باید به این موضوع هم توجه کرد که هر ماسکی قابل اعتماد نیست.
 

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه جدید در آمریکا نشان داده است که ابریشم بهترین ماده برای ساخت ماسک‌هایی است که به طور مکرر استفاده می‌شوند. این مطالعه توسط محققان دانشگاه سینسیناتی در ایالات متحده انجام شده است که طی آن چندین ماده مورد استفاده در ساخت ماسک‌های قابل شستشو و قابل استفاده مجدد را با یکدیگر مقایسه کرده اند.

تحقیقات میزان راحتی ماسک ابریشم را در مقایسه با سایر مواد مانند پنبه  نشان داده است. ماسک‌های ابریشم اجازه می‌دهند فرد به راحتی تنفس کند، روی پوست نرم هستند و مانند مواد پنبه‌ای که پس از چند ساعت استفاده مرطوب می‌شوند، رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند. همچنین در مقایسه با ماسک‌های پنبه‌ای که مانند اسفنج رطوبت را حفظ می‌کند، سریع تر خشک می‌شوند.

همه این موارد باعث می‌شود ماسک ساخته شده از ابریشم از نظر محافظت و اثربخشی به ماسک پزشکی نزدیک باشد. علاوه بر این، این نوع ماسک مزیت استفاده مکرر دارد و به راحتی شسته و خشک می‌شود. ماسک‌های ابریشمی همچنین به دلیل توانایی زیادی در جداسازی متمایز هستند، به طوری که از نشت قطرات بزاق جلوگیری کرده و آن‌ها را به سرعت خشک می‌کنند.

این توانایی جدا سازی همان نقشی است که نخ‌های ابریشم در احاطه کرم ابریشم بازی می‌کنند. یک کرم ابریشم به منظور محافظت از خود در خارج و حفظ فضای ایده آل در داخل پیله، نخ‌ها را می‌بافد و این صرفنظر از آب و هوا و احتمال قرار گرفتن در معرض رطوبتی است که بر زندگی و رشد این نوع کرم‌ها که تنها منبع تولید ابریشم طبیعی هستند، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خواص ضد باکتری و ضد ویروس ابریشم

مطالعات انجام شده بر روی ساختار ابریشم خواص آن را در محافظت در برابر شیوع ویروس کوید ۱۹ نشان داده است. محققان بر خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن تاکید کرده اند حال آن که مواد پنبه‌ای فقط نقش عایق را دارند.

این خواص ضد باکتریایی به نحوه تشکیل ابریشم و وجود مس در آن باز می‌گردد، زیرا کرم‌های ابریشم معمولاً از برگ درختان توت تغذیه می‌کنند. توت غنی از مس است که نقش موثری در محافظت در برابر اجسام میکروسکوپی مضر دارد.

تولید ماسک با مواد محافظتی در صورت عدم استفاده صحیح از آن‌ها برای تأمین حفاظت مورد نیاز بی فایده است.

ماسک‌های استفاده شده پارچه‌ای را باید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه با درجه حرارت  ۶۰ شستشو داد. شستن ماسک پس از هر بار استفاده ضروری است، به شرط آنکه مدت استفاده بیش از ۴ ساعت نباشد.

لزوم شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضد عفونی کننده قبل از قرار دادن ماسک بر روی پوست و پس از برداشتن آن

قرار دادن ماسک بر روی صورت و برداشتن آن از طریق بند‌ها، از لمس جلوی ماسک هنگام زدن و یا برداشتن آن خودداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *