به طور کلی انواع مختلفی از روش‌های چاپ وجود دارد. این روش‌ها همچنان در حال تکامل هستند. هر نوع چاپ برای نیازهای مختلفی مناسب است. به این معنی که مشاغل مختلف می‌توانند یک تکنیک چاپ را انتخاب کنند که محصولات یا خدمات آنها را به بهترین نحو چاپ کند.

چاپ چیزی است که از قبل از سال 220 بعد از میلاد وجود داشته است. قدیمی‌ترین تکنیک چاپ شناخته شده با عنوان خراط چوبی شناخته می‌شود و شامل حکاکی تصویر بر روی سطح چوبی است. از آن زمان به بعد چاپ بسیار پیشرفت کرده است و به جای کنده‌کاری دستی روی چوب، می‌توانید طیف وسیعی از روش‌های پیشرفته را شامل شود. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر بعضی از این روش‌ها توضیح دهیم.
انواع روش‌ های چاپ
چاپ شیشه

چاپ روی شیشه می‌تواند کاربردها و ارزش شیشه را افزایش داده و امکان طراحی سطحی زیبا و کاربردی و طیف وسیعی از کاربردها را افزایش دهد. صنعتی، تجاری، خودرو، طراحی داخلی و معماری. شیشه یک ماده سنتی است که برای اهداف تزئینی به یک رسانه معاصر تبدیل شده است. کسی که در مورد نحوه چاپ روی شیشه فکر کند متوجه می‌شود که گزینه‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد.

چاپ روی شیشه

فنآوری‌های پیشرفته برای چاپ روی شیشه نه تنها نوید پتانسیل طراحی را می‌دهد؛ بلکه به افزایش انعطاف‌پذیری، دوام و دوام سطوح بیرونی و سطوح داخلی نیز کمک می‌کند. دو رویکرد اصلی برای چاپ روی شیشه عبارت‌اند از؛

چاپ روی صفحه شیشه
چاپ دیجیتال شیشه سرامیک
چاپ دیجیتال روی شیشه

دو روش اول روش نتایج و مزایای عالی را با درجات مختلف تنوع و هزینه، با استفاده از تکنیک‌ها ، انواع تجهیزات و جوهر ارائه می‌دهند. گزینه سوم چاپ UV دیجیتال است که مزایای چاپ دیجیتال را ارائه می‌دهد؛، اما معمولاً نمی‌تواند با دوام بالای چاپ روی صفحه یا چاپ سرامیک دیجیتال مطابقت داشته باشد.
چاپ روی صفحه شیشه

روش چاپ روی صفحه در واقع یک تکنیک سنتی است که برای چندین دهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. چاپ روی صفحه برای سطوح داخلی و خارجی مناسب است و از دوام بالایی برخوردار است. در این روش از یک استنسیل و یک صفحه مش برای ایجاد طرح استفاده می‌شود. جوهر با دستگاه تمیز‌کننده روی صفحه پخش می‌شود. در حالی که استنسیل قسمت‌های خاصی از شیشه را مسدود می‌کند؛ قسمت‌های دیگر را باز می‌گذارد تا جوهر از طریق آن عبور کند. نتیجه یک تصویر، الگو یا عنصر طراحی با کیفیت بالا است. سپس جوهر “چسبیده” می‌شود تا به شیشه بچسبد. چاپ روی صفحه روی شیشه حداکثر به چهار رنگ محدود می‌شود. هر رنگ به زمان راه‌اندازی و آماده‌سازی طولانی و هزینه‌های ثابت بالا نیاز دارد. چاپ روی صفحه برای تولید چاپ شیشه با حجم بالا در کاربردهای تجاری، صنعتی و معماری ایده‌آل است.
چاپ دیجیتال روی شیشه

انعطاف‌پذیری چاپ دیجیتال روی شیشه، دنیای جدیدی از گزینه‌ها و مزایای قانع کننده‌ای را برای پردازنده‌های شیشه، معماران و طراحان باز می‌کند.

دو روش برای چاپ دیجیتال روی شیشه وجود دارد: چاپ با اشعه ماوراء بنفش و چاپ سرامیک دیجیتال.

فناوری چاپ دیجیتال UV از جوهرهای ارگانیک استفاده می‌کند و از اشعه ماوراء بنفش برای (خشک شدن) جوهر روی سطح شیشه استفاده می‌کند. این فناوری ترکیب رنگ‌های نامحدود را امکان پذیر می‌کند. چاپ دیجیتال UV یک روش سریع و مقرون به صرفه برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا و قابل تنظیم بر روی شیشه برای کاربردهای کوتاه مدت معماری و طراحی داخلی است. با این حال، دوام و مقاومت در برابر خط و خش محدود است و کمبود جوهرهای کاربردی وجود دارد.
چاپ سرامیک دیجیتالی روی شیشه رویکرد متفاوتی نسبت به UV دیجیتال دارد. در چاپ دیجیتالی سرامیک، جوهرها حاوی سرامیک (در اصل نانو ذرات شیشه مخلوط با رنگدانه‌های رنگی) هستند و پس از چاپ در شیشه ذوب می‌شوند؛ به طوری که جوهرها جزء لاینفک شیشه چاپی می‌شوند. در مقایسه، جوهرهای دیجیتال UV در شیشه ذوب نمی‌شوند. بلکه آنها را روی شیشه گذاشته و سپس پخت می‌کنند و یک لایه چاپ بسیار نازک روی سطح شیشه ایجاد می‌کنند.

چاپ روی کامپوزیت

کامپوزیت‌ ها معمولاً شامل یک ماده پلیمری اصلی و یک ماده تقویت‌کننده، مانند الیاف خرد شده یا پیوسته هستند. مواد کامپوزیتی در مقایسه با پلیمرهای غیر مسلح مقاومت و سفتی بالاتری را ارائه می‌دهند. در برخی موارد، حتی می‌تواند فلزاتی مانند آلومینیوم را جایگزین کند. این خواص مواد پیشرفته باعث می‌شود که کامپوزیت‌ها به دنبال مواد مورد نیاز برای ابزار و کاربردهای نهایی در طیف وسیعی از صنایع مانند هوافضا، خودرو، کالاهای صنعتی به علاوه نفت و گاز باشند.

مزایای چاپ سه بعدی کامپوزیت چیست ؟

توانایی ساده‌سازی و کاهش هزینه‌های تولید کامپوزیت سنتی یکی از عوامل کلیدی است که باعث رشد چاپ سه بعدی کامپوزیت می‌شود. روش‌های متعددی برای ساخت اجزای کامپوزیت، علاوه بر چاپ سه بعدی وجود دارد. با این حال، اکثر آنها دارای اشکالاتی هستند. مانند؛ نیاز به چیدمان دستی لایه‌های کامپوزیت و استفاده از تجهیزات و ابزار گران قیمت پخت، مانند قالب‌ها.

این امر باعث می‌شود که فرآیند تولید کامپوزیت سنتی بسیار کار، منابع و سرمایه زیادی را طلب کند؛ به این معنی که مقیاس‌بندی آن در حجم زیاد دشوار است. از طرف دیگر، چاپ سه بعدی باعث می‌شود تا فرآیند تولید به صورت خودکار انجام شود؛ زیرا کل فرآیند توسط نرم افزار هدایت می‌شود و فقط در مرحله پس از پردازش به ورودی دستی نیاز دارد.
چاپ پی‌ وی‌ سی

پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده پلاستیکی قوی است که در چاپ کارت شناسایی استفاده می‌شود. این ماده سطح صاف و یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد؛ به این معنی که رنگ و جزئیات نام تجاری به وضوح نشان داده می‌شود. کارت‌های PVC ، که به طور گسترده به عنوان کارت‌های پلاستیکی شناخته می‌شوند. به دلیل سطح صاف، به چاپگرهایی غیر از چاپگرهای جوهر افشان یا لیزری سنتی نیاز دارند. انتقال حرارتی فرآیندی است که مخصوص کارت‌های پلاستیکی است.

این فرآیند یک لایه رنگی از روبان را روی سطح صاف و پلاستیکی اعمال می‌کند. این انتقال توسط یک سر چاپ حرارتی انجام می‌شود که دمای لایه رنگ روبان را افزایش می‌دهد. برای چاپ رنگی، این لایه به گاز تبدیل می‌شود و به حالت جامد خود در لایه سطحی کارت پلاستیک برمی‌گردد. این فرآیند را تصعید می‌نامند.
چاپ تک رنگ

چاپ تک رنگ از یک رنگ استفاده می‌کند. این یک فرآیند بسیار مقرون به صرفه برای شخصی سازی کارت‌های از پیش چاپ شده است. این راه حل ایده‌آل برای کارت‌هایی است که به عناصر شخصی رنگی مانند تصویر نیاز ندارند.
چاپ رنگی

چاپگرهای Evolis با افزودن 3 رنگ اصلی (زرد، سرخابی و فیروزه‌ای) چاپ حرفه‌ای را ارائه می‌دهند تا عمق و وضوح بیشتری به تصویر اضافه شود. این فرآیند امکان بهینه‌سازی کیفیت تصاویر و لوگوهای چاپ شده با رزولوشن 300 DPI را فراهم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های چاپ مستقیم، جهت چاپ و تبلیغات، میتوانید به سایت سرزمین چاپ به نشانی uvprint.ir مراجعه نمایید. سرزمین چاپ در زمینه چاپ مستقیم یا فلت بد، چاپ دیجیتال، چاپ افست به صورت تخصصی فعالیت دارد و به عنوان یکی بهترین شرکت های چاپ در ایران شناخته شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *