تهران- ایرنا- سفیر ایران در برازیلیا در بازدید از یکی از مجتمع‌های بزرگ کشاورزی در جریان آخرین وضعیت تولید پنبه در برزیل قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا از سفارت ایران در برزیل، حسین قریبی سفیر ایران در برزیل با توجه به فصل برداشت پنبه در این کشور، دیروز (جمعه، ۲۹ مرداد) به دعوت یکی از مجتمع‌های بزرگ کشاورزی و با همراهی و توضیحات فنی پروفسور باربوزا، یکی از اساتید صاحب نام کشاورزی برزیل، از روند برداشت پنبه و فرآوری آن تا مرحله صادرات بازدید کرد.

کشت پنبه به عنوان کشت دوم پس از برداشت سویا طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. این پیشرفت‌ها در زمینه تولید گونه‌های جدید با بهره‌وری بالا، مقاوم در برابر آفت و مصرف پایین آب است.

برزیل به طور کلی بهره‌وری بالایی در تولید کشت پنبه دیم در دنیا دارد؛ به صورتی که طی پنج دهه گذشته میزان برداشت پنبه دوازده برابر شده است و از ۱۴۳ کیلوگرم در هکتار در دهه ۱۹۷۰ به ۱۷۰۰ کیلوگرم رسیده است.

برزیل با تکیه بر این دستاوردها از یک کشور واردکننده پنبه به دومین صادر کننده بزرگ پنبه دنیا تبدیل شده است؛ این کشور طی یک سال گذشته ۲.۴ میلیون تن صادرات پنبه داشته است. بیش از نود درصد صادرات برزیل به قاره آسیا و به کشورهای چین، ویتنام، بنگلادش، پاکستان و اندونزی انجام می شود.

موسسه تحقیقات کشاورزی برزیل، امبراپا، نقش بی‌بدیلی در ارتقای وضعیت کشاورزی این کشور داشته است. اخیرا تفاهم‌نامه‌ای میان این موسسه و موسسه تحقیقات کشاورزی ایران منعقد شده و انتظار می‌رود این دو موسسه در زمینه تولید پنبه هم با یکدیگر همکاری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *