گرگان- جبلی، کارشناس کشاورزی گفت: برای معرفی کشت جایگزین شالی باید به دنبال توسعه محصولاتی بود که خاستگاه اصلی آنها استان گلستان است و کشت پنبه با استفاده از تکنولوژی های روز بهترین گزینه است.

علی جبلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استقبال کم کشاورزان گلستانی از کشت شالی در گذشته به دلیل توسعه کشت پنبه و وجود صنایع تبدیلی این محصول در استان بوده است.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه نیروی کار برای کشت پنبه کم شده، افزود: در حال حاضر با توجه به کم شدن نیروی کار، کشت این محصول مانند گذشته در استان گلستان رونق ندارد و می توان با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا که در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول وجود دارد بار دیگر شاهد توسعه کشت پنبه در گلستان بود.

جبلی با اشاره به اینکه پنبه بهترین کشت جایگزین برای شالی در گلستان است، یادآو شد: زیرساخت ها و ذهنیت مناسب برای کشت این محصول در استان وجود دارد و در حال حاضر نیز از قیمت خوبی برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری مواقع دیده می شود که برای کشت جایگزین به دنبال معرفی محصولاتی هستیم که متناسب با شرایط استان نیست و از طرف دیگر بسیار پرنهاده هستند.

این کارشناس کشاورزی با بیان این نکته که برای زراعت محصولات کشاورزی و توسعه آن باید نگاه بلندمدت وجود داشته باشد، متذکر شد: انار یک محصول باغی با ارزش است که خاستگاه اصلی آن نواحی غرب استان یعنی شهرستان های بندرگز و کردکوی است که می توان با گسترش کشت این محصول و شناسایی ارقام سازگار با منطقه کشت آن را به کشاورزان توصیه کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: برای معرفی کشت جایگزین شالی باید به دنبال توسعه محصولاتی بود که خاستگاه اصلی آنها استان گلستان است و کشت پنبه با استفاده از تکنولوژی ها روز بهترین گزینه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *