گرگان- رستمی، کارشناس ارشد بخش کشاورزی گفت: خاستگاه برنج در گلستان نیست و باید براساس الگوی کشت سطح کشت پنبه و دانه های روغنی را در این منطقه افزایش دهیم.

سعید رستمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ بعد از یک تحقیق دو ساله با کارشناسان الگوی کشت گلستان در شورای برنامه ریزی مصوب و مشخص شد چه محصولاتی در چه سطح و مکانی کشت شود.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی افزود: با توجه به اینکه الگوی کشت در سال های گذشته رعایت نشده به همین دلیل کشت شالی افزایش پیدا کرده و منابع آبی استان به صورت چشمگیری تقلیل یافته است.

رستمی ادامه داد: چون کشاورزان پول شالی را به مقدار زیاد و به صورت نقدی دریافت می کنند به همین دلیل به سمت این کشت رفته اند و دولت هم نمی تواند کاری کند.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی با بیان اینکه کشور کم آبی هستیم و باید ارزش این آب اندک را بدانیم، اظهار کرد: بسیاری از کشورها شرایطی شبیه ایران محدودیت های منابع آبی دارند ولی در تولید محصولات کشاورزی جایگاه بسیار بهتری نسبت به ما دارند.

رستمی تصریح کرد: اگر مشکل کم آبی داریم باید کشت گلخانه ای را توسعه دهیم و گلخانه های سبزی و صیفی ایجاد کنیم تا مقدار برداشت چند برابری نسبت به مزرعه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه گلخانه ها نیز مشکل داریم، افزود: علمی ترین، منطقی ترین و فنی ترین راه حل این است که تولید را به داخل گلخانه ها ببریم تا از این منابع محدود بیشترین بهره وری را ببریم.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی ادامه داد: کشورهای همسایه در کشت گلخانه، بازار را در دست گرفته اند و کارهای تحقیقاتی و اجرایی بسیار کاربردی در گلخانه های خود انجام می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *